søndag 11. oktober 2009

Animasjon og annet tull

Da har jeg tatt mine første skritt i retningen av å lage et platform spill ved bruk av Flash og ActionScript og så langt lover det godt.

Jeg har valgt å gjøre min animsjon "frame by frame" siden det gir meg en fordel i at jeg har mer kontroll over det visuelle og kan tilføye og ta i fra det jeg måtte synes mangle. Det har også sin klassiske sjarm over det hele samt at min avgjørelse er å legge mer vekt på det visuelle uttrykket i dette spillet og fokusere på stil, animasjon og estetikk.

Eventuelle ulemper med å gjøre dette er at det er mer tidkrevende og kan i noen tilfeller ta større minne og discplass men siden dette spillet blir enkelt og i første omgang ikke veldig langt og ommfattende vil jeg si at dette skal gå greit.

Første animasjonen jobbet jeg en hel dag med før jeg ble fornøyd, den er ikke perfekt enda men har fått en fin flyt over seg og den fungerer bra.

En vanlig nybegynnerfeil mange gjør i Flash er at de er redde for at timingen ikke fungerer og går for fort men det er der mange tar feil. Et skritt tar ikke mer enn et halvt sekund og tendensene er at animasjonene blir langsomme og hakkete. Den feilen vil jeg styre unna og jeg har fått høre allerede at jeg har "for" raske animasjoner men når de ser på flyten i det og i en sammenheng med bevegelse og bakgrunn ser de hva jeg mener med dynamikk og god rytne.

Animasjonene må jobbes mer med men er på veg i riktig retning:) Programmering neste...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar